می روم تا انتــقــام سـیـلی مــــــادر بگـیرم...

السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ(سلام الله علیها)

می روم تا انتــقــام سـیـلی مــــــادر بگـیرم...

السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ(سلام الله علیها)

این وبلاگ جهت انتشار متون وتصاویر مذهبی طراحی وراه اندازی شده،از تمامی دوستان تقاضا میشود که بنده را دراین امر یاری کنند.یازهرا(س).

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
نویسندگان
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما در قانون اجرای پروتکل الحاقی را منوط به خروج پرونده از شورای امنیت سازمان ملل کردیم، لذا یکی از شروط اجرای پروتکل، رفع تحریم از ایران است که موافقت با این مهم قطعا باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
لاریجانی
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور رسانه‌های خارجی و داخلی آغاز برگزار شد.
وی در ایتدای این نشست گفت:‌ یکی از قوانینی که مجلس تصویب کرد تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بود که قانون مهمی است و بخش مهمی از وضعیت بودجه در سال‌های آینده در این قانون مشخص می‌شود. رویکردی که باید مورد توجه قرار می‌گرفت هم شرایط کشور و هم اقتصاد مقاومتی بود که هر دو مورد توجه قرار گرفت.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: قانون دوم که تقریبا تعیین تکلیف شد و شورای نگهبان درباره آن اظهار نظر کرد قانون خروج از رکود بود که اکنون بعد از تعیین تکلیف به شورای نگهبان فرستاده می‌شود تا دیگر مسئله دیگری نداشته باشیم.

لاریجانی افزود: دولت متناسب با بحث اقتصاد مقاومتی لایحه‌ای تنظیم کرد و به مجلس ارائه داد که مدت‌ها در کمیسیون مشترکی مورد توجه قرار گرفت. این لایحه نتیجه تجربیات گذشته و لزوم خارج کردن صنایع کشور از رکود بود که قوانین سختگیرانه‌ای برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود در این قانون مورد توجه قرار گرفت حمایت‌های بانکی،  نحوه استفاده از صندوق توسعه ملی، سهم‌بندی‌هایی تا حدی انجام شد به دلیل آنکه امسال سال اقتصاد مقاومتی بود این قانون مورد توجه قرار گرفت. 

* کاهش 25 درصدی نقش نفت در بودجه

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: از ویژگی‌های قانون بودجه چند نکته بسیار مهم است که یکی از آنها کاهش نقش نفت در بودجه است که حدودا به 25 درصد رسید و شاید سه سال گذشته 50 درصد بود اما امروز به 25 درصد رسیده که این یک رویکرد خوب در بودجه نویسی کشور محسوب می‌شود و اتصال بودجه کشور به نفت قطع می‌شود و نفت و منابع گازی ما صرف سرمایه‌گذاری در کشور می‌شود. 

وی در ادامه تصریح کرد: این یک بیماری است که بودجه تا این مقدار متکی به نفت باشد و با توجه به نوساناتی که در قیمت نفت وجود داشت دولت رقم 50 دلار را برای آن در نظر گرفته بود که ما آن را 40 دلار قرار دادیم و به همین دلیل دو سقف قرار دادیم یک قسمت براساس پول دلار قیمت نفت تنظیم شده است و شش ماهه دوم اگر قیمت نفت بیش از این بود، آن وقت 16 یا 17 هزار میلیارد به آن اضافه می‌شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون بودجه نیز که خوشبختانه امروز شورای نگهبان نظر خود را در رابطه با آن اعلام کرد، تا ساعاتی دیگر به دولت ارسال می‌شود و بنده از روحانی به دلیل قوانینی که در آیین نامه مجلس بود که باید لایحه‌های بودجه را در زمان خود ارائه می‌کرد تشکر می‌کنم که این موضوع باعث شد که هم در کمیسیون تخصصی به این لایحه توجه شود و هم کمیسیون تلفیق بر روی آن وقت زیادی بگذارد و خوشبختانه تا پایان سال به طور نهایی به نتیجه رسید و از اوایل سال این قانون اجرایی می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: دولت 30 هزار میلیارد بودجه عمرانی باید اجرا کند، چرا که بودجه عمرانی موتور تحول اقتصادی در کشور است و رشد اقتصادی کشور حداقل 2 درصد، رشد سرمایه‌گذاری حدود 4 درصد و تورم حدود 14 درصد است.

وی در ارتباط با هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: همیشه در نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها مناقشه‌ای با دولت داشتیم، لذا برخی از موارد را مشخص کردیم که در اجرای هدفمندی یارانه‌ها بندهای تولیدی لطمه نخورد.

*تخصیص 5 هزار و 200 میلیارد تومان برای بخش حمل و نقل

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: 5 هزار و 200 میلیارد تومان برای بخش حمل و نقل، بهینه‌سازی و مصرف انرژی قرار دادیم که معمولاً‌ این بخش نادیده گرفته می‌شد،‌ لذا این رقم را ثابت کردیم.

لاریجانی اظهار داشت: 1300 هزار میلیارد تومان برای تسهیلات مسکن زوج‌های جوان و روستاییان و مسکن مهر قرار دادیم و همچنین 130 میلیارد تومان سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای برای توسعه روستاییان قرار دادیم.

وی خاطرنشان کرد: 4 هزار میلیارد برای اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان و 4 هزار و 800 میلیارد تومان برای بخش سلامت قرار دادیم.

لاریجانی تصریح کرد: 300 میلیون  برای مؤسسات و دانشگاهیان و کمک به استعدادهای کشورمان درنظر گرفته شد، همچنین 100 میلیون  نیز برای صندوق الکترونیک در نظر گرفتیم.

وی تأکید کرد: یکی از مشکلات کشور ما مشکل کمبود آب است که در این زمینه توجه لازم به عمل آمد که 100 میلیارد را برای این موضوع در نظر گرفتیم که 90 درصد آن را دولت تأمین خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: 3 هزار میلیارد تومان از مانده تسهیلات قرض‌الحسنه برای کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفته شد و سابقه خوبی در این زمینه در گذشته وجود داشته است.

اختصاص 2درصد درآمد شرکت‌های دولتی به آموزش و پرورش

لاریجانی افزود: 2 درصد از درآمد شرکت‌های دولتی را برای آموزش و پرورش قرار دادیم که این رقم قابل توجهی است، البته من نمی‌گویم این کامل است، چرا که زحمات عزیزان آموزش و پرورش بیش از این است از طرف دیگر 200 میلیارد تومان نیز برای آموزش و پرورش از طریق مبارزه با قاچاق در نظر گرفته شد؛ همچنین 300 میلیارد را برای گرمایش مدارس اختصاص دادیم.

تنظیم بودجه کشور بدون کسری

وی تأکید کرد: بودجه کشورمان با همه تنگناهایی که وجود داشت، بدون کسری تنظیم شد و یکی از افتخارات دوره‌های اخیر این است که شرایط کشور به سمت صادرات غیرنفتی سوق پیدا کرده است، به همین دلیل نوسانات قیمت نفتی همان طور که در کشورهای دیگر مشکلاتی را ایجاد کرد دیدیم که در کشورمان با این امر روبرو نشدیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این سه قانونی که نمایندگان محترم در این ماه‌های اخیر برای آن وقت گذاشتند را بسیار مهم می‌دانم و از رسانه‌ها می‌خواهیم تا این ابعاد قانون را باز کرده تا کسانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، از آن استفاده کرده و علاقمندی برای کارآفرینان ایجاد شود.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در کنار وظیفه مهم قانونگذاری یکی دیگر از وظایف مجلس شورای اسلامی بحث نظارت است چه راهکارهایی باید در رابطه با این مسئله بکار گرفته شود گفت: در مورد بحث هسته‌ای باید این نکته را عرض کنم که در کل در مجلس شورای اسلامی اراده نمایندگان بر این است که مذاکرات هسته‌ای حرکت روبه جلو داشته باشد اما در کل برآیند فکری مجلس شورای اسلامی این است که از تیم مذاکره کننده هسته‌ای حمایت کند تا مذاکره پیش برود. 

وی ادامه داد: مذاکرات چارچوب‌هایی دارد که رهبر معظم انقلاب آنها را مشخص کرده که برخی از آنها نیز در قانون مشخص شده است و امیدواریم در همین چارچوب کارها پیش رود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: طبعا یک بخشی از کار مجلس نظارت است و ما با رویکرد حمایتی از مذاکرات، نظارت بر پویایی آن هم خواهیم داشت. 

حادثه شیراز در نظام مردم‌سالار ایران اقدامی ناشایست است

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه در ماه‌های اخیر شاهد بودیم میان نطق یکی از نماینده‌ها مشکلی پیش آمد و هفته گذشته نیز شاهد حادثه‌ای در دانشگاه شیراز بودیم و با این رویکرد که در دو سال پیش هم چنین اتفاقی در قم برای شما پیش آمد، اگر آن زمان برخورد قاطعانه‌ای صورت می‌گرفت امروز شاهد چنین برخوردهایی نبودیم، ضمن اینکه در حال حاضر مسئولان چطور می‌توانند برای محترم شمردن حق آزادی بیان استفاده کنند، ادامه داد: این گونه امور به هیچ وجه قابل قبول برای کشور و در نظامی که مردم سالاری وجود دارد نیست چرا که افراد باید بتوانند نظرات خود را بیان کنند. 

لاریجانی ادامه داد: تصور نشود که این امور به نظام لطمه‌ای وارد می‌کند و امیدواریم که دستگاه قضایی و اجرایی با این گونه موارد برخورد کند که البته مقام معظم رهبری و رئیس جمهور نیز دستورات لازم را در این رابطه داده‌اند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اختلاف نظری میان نمایندگان وجود دارد که برخی معتقدند شورای عالی امنیت ملی مسئول پرونده هسته‌ای است و تأیید آنها کافی است، آیا توافق‌نامه هسته‌ای باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد یا خیر گفت: پرونده‌هایی که در اختیار شورای عالی امنیت ملی هستند قابلیت این را دارند که موارد را پیش ببرند. 

* نامه 47 سناتور جمهوری‌‌خواه آمریکا اقدامی ناپخته است/ این کار اقتدار ایالات متحده را مخدوش کرد 

لاریجانی در پاسخ به سوالی در خصوص این که فعالیت‌های ضدایرانی در مجلس آمریکا و اخلال در روند مذاکرات که مصداق آن نامه 47 سناتور آمریکایی است،‌ چه واکنشی از طرف مجلس ایران به دنبال خواهد داشت؟ آیا همان طور که سناتورهای آمریکایی هر تعهد الزام‌آوری در حوزه هسته‌ای تا زمانی پایدار است که اوباما سر کار است؟ آیا مجلس ایران نیز همان اقدامات سنای آمریکا را انجام خواهد داد، گفت: کاری که سنای آمریکا انجام داد، کار ناپخته‌ای است و مجلس جمهوری اسلامی از آن‌ها تأسی نخواهد گرفت حتی در سطح موافقان سیاسی آمریکا نیز این اقدام سنا تقبیح شد چرا که عملاً اقتدار ایالات متحده را مخدوش کرد و قرار نیست ما کار غلط آن‌ها را تقلید کنیم.

وی ادامه داد:‌ در این قبیل توافقات مختصر عقلی در طرف مقابل وجود دارد که توافقات طوری انجام شود که دیگران نتوانند سوءاستفاده کنند یا با تغییر دولت‌ها مشکلی به وجود آید. این توجه در تیم مذاکره‌کننده ما نیز وجود دارد.

* اساس انقلاب اسلامی ضد سلطه‌گری است

وی درباره سوالی که در حال حاضر رابطه میان ایران و کشورهای عربی در شرایط خوبی نیست،  چه مانعی وجود دارد که یک میز گردی برای گفتگوی طرفین عربی و ایرانی ایجاد شود و مشکلات منطقه میان ایران و کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس مورد بررسی و حل و فصل قرار گیرد، آیا ایران چنین آمادگی را دارد، پاسخ داد: هیچ مانعی برای ایجاد گفتگو میان ایران و همسایگان خود وجود ندارد.

وی ادامه داد: به این نکته باید توجه کرد که جمهوری اسلامی ایران از بدو تولد خود همیشه در سیاست خارجی یک همکاری مسالمت آمیز با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه عربی و اسلامی داشته است و هیچ وقت ما تجاوزی به کشوری نداشتیم و این عراق بود که به کشور ما تجاوز کرد و بسیاری از کشورهای عربی نیز پشت عراق رفتند. البته اشتباه کردند اما ایران پس از، از بین رفتن صدام، این اقدام آن‌ها را تلافی نکرد و همچنان روحیه اخوت و برادری را با کشورهایی که می‌دانست چه کمکی به عراق کردند، حفظ کرد.

لاریجانی افزود:  بنابراین مسیر حرکت جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها یک مسیر برادرانه است و برخی تبلیغات بر ضد ایران انجام شده است و من هم آن‌ها را دیده‌ام اما اساس انقلاب اسلامی ضد سلطه‌گری است و لذا اگر ما به کشور عراق کمک می‌کنیم از این جهت است که این کشور همسایه ماست و گرفتار یک جریان تروریستی بدخیم شده است و از ما کمک خواسته و ما نیز به آن‌ها کمک کردیم البته این خود مردم عراق هستند که می‌جنگند.

وی تصریح کرد: این مردم، مردمی رشید، شرافتمند و شجاعی هستند، این پیشگیری‌هایی که آن‌ها در برابر تروریست‌ها داشتند، کار خود مردم عراق است و اصل و مبنای کار حرکت ملت عراق است، همین طور این موضوع در مورد کشورهای دیگر نیز مصداق دارد، اگر ما به مقاومت لبنان یا ملت فلسطین در برابر صهیونیست‌ها کمک کردیم، خود آن‌ها دفاع کردند، آن‌ها مردم شرافتمند و شجاعی بودند و از ما کمک خواستند و ما نیز آن‌ها را یاری رساندیم.

لاریجانی ادامه داد: لذا این تصور، تصور درستی نیست و گاهی دلایل دیگری به این قبیل صحبت‌ها دامن می‌زنند و حتما ما با کشورهایی که همسایه ما هستند، اگر ابهامی در این خصوص داشته باشند، صحبت خواهیم کرد ولی مطمئن‌ باشند که اساس انقلاب اسلامی و حرکت این کشور در این 36 سال نشان دهنده این است ایران نگاهی سلطه‌آمیز به هیچ کشوری نداشته است.

* برگزاری مرتب جلسات مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت 

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ادبیات برخی مسئولان ارشد دولت گذشته در خصوص مفاسد اقتصادی تأثیر منفی بر افکار عمومی می‌گذارد با این وجود برای جلوگیری از برخورد شعاری با مفاسد اقتصادی چه برنامه‌ای دارید، اظهار داشت: جلسات ستاد مبارزه با مفاساد اقتصادی در دولت جدید مرتب‌تر تشکیل می‌شود و ما 4 عضو در این ستاد داریم اما با این وجود نقصی در مبارزه با فساد وجود دارد و باید سازوکارها روشن‌تر شود. 

وی ادامه داد: طرحی که در مجلس شورای اسلامی در زمینه تشکیل سازمانی برای مبارزه با فساد مطرح است کار اصلی‌اش بحث  پیگیری این موضوع است و می‌تواند این مسئله را حل کند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مطالبی که در رسانه‌ها بدون اسم، مشخصات و اسناد گفته می‌شود در مبارزه با فساد اخلال ایجاد می‌کند و افکار عمومی را مخدوش می‌کند و از طرفی گاهاً در ارتباط با این مسائل بزرگ‌نمایی می‌شود بدون اینکه این کار خاصیتی داشته باشد. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طیف‌های مختلف اصول‌گرا به طور مشخص جبهه پیروان و حزب مؤتلفه رایزنی‌های ابتدایی خود را برای انتخابات سال آینده شروع کرده‌اند و تمایل خود را برای نزدیکی به جبهه پایداری نشان داده‌اند و همچنین برخی از نزدیکان شما اخباری ارائه می‌دهند مبنی بر اینکه شما احتمالا یک حزب تشکیل خواهید داد بنابراین نقش و جایگاه شما در فرایند ائتلاف‌ها چه خواهد بود تصریح کرد: به نظرم زود است راجع به این مسائل قضاوت روشن صورت گیرد.

لاریجانی اظهار داشت: بنده قبلا هم گفته‌ام از صرف کار تشکیلاتی برای ساماندهی بخش سیاسی حمایت می‌کنم و این امر را برای کشور مفید می‌دانم چرا که اگر بخواهیم دموکراسی قوی‌ایی داشته باشیم باید حتما از یک ساختار تشکیلاتی برخوردار باشیم تا نگاه‌ها منضبط‌ تر شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از هر جریانی که بخواهد به صورت سازمان یافته کار کند حمایت می‌کنم و قبول دارم چرا که برای آینده کشور مفید است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای سال 94 مجلس شورای اسلامی در بحث اقتصاد مقاومتی زمینه اجرای چه سیاست‌هایی را دنبال خواهد کرد خاطر نشان کرد: مهمترین کار که سال آینده بر عهده دولت و مجلس است قانون برنامه ششم است که می‌تواند یک چارچوب مدون را برای تحقق اقتصاد مقاومتی مشخص کند. 

لاریجانی ادامه داد: سیاست‌های کلی برنامه ششم و پیش‌نویس آن به مجمع تشخیص مصلحت داده شده و روی آن کار می‌شود و پس از آن دولت می‌تواند لایحه برنامه را به مجلس ارائه کند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قانون برنامه ششم از مسائل مهمی است و باید وظیفه تحقق اقتصاد مقاومتی را بر دوش کشد تا بودجه سال بعد را براساس آن تنظیم کنیم. 


لاریجانی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران: هرگونه تصمیمی در مورد پروتکل الحاقی باید در مجلس تصویب شود 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه در نشست خبری که سال گذشته نسبت به موضوع پروتکل الحاقی گفتید که لازم نیست در مورد پروتکل الحاقی از شرایط جلوتر حرکت کنیم، در طول یکسال گذشته بارها در مورد این مسئله اظهار نظر کردید، همچنین روز گذشته نیز در نطق خود فرمودید که هرگونه نظارت فزون‌تر از NPT صرفا با لغو تحریم‌ها ممکن می‌شود، با این اوصاف آیا ایران با پذیرش پروتکل الحاقی موافق خواهد بود و یا پذیرش آن مشروط به تصمیم مجلس است، گفت: بحث نظارت‌های بیشتر از NPT  شرایط خود را دارد.

وی افزود: ما در قانون اجرای پروتکل الحاقی را منوط به خروج پرونده از شورای امنیت کردیم، لذا یکی از شروط اجرای پروتکل، رفع تحریم از ایران است که موافقت با این مهم قطعا باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شما در پاسخ‌تان گفتید که درصدد نیستید تا از کار کنگره آمریکا تقلید کنید، اما طبق قانون اساسی برای مجلس این حق محفوظ است، آیا توافق نامه مورد نظر در مجلس تصویب خواهد شد؟ خصوصاً این که تیم مذاکره‌کننده ایرانی  گفته است که این توافق نامه در شورای امنیت تصویب خواهد شد، آیا فکر نمی‌کنید بعد از توافق ایران و گروه 1+5 نفوذ و بسط نفوذ ایران به کشورهای عربی افزایش پیدا خواهد کرد؟ در این راستا نگرانی کشورهای عربی را چگونه پاسخ می‌دهید، گفت: ساختار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ساختار ویژه‌ای است.

لاریجانی تصریح کرد: گاهی قضاوت‌ها در مورد رفتارهای داخلی کشور ما با ذهنیت‌های غالبی همراه است که در بیرون وجود دارد، ما به ساختار قانون اساسی خودمان واقفیم و می‌دانیم در کجا چه کاری انجام شود از این جهت تأکید می‌کنم این که یک توافق خوب مذاکره‌کننده‌های ما داشته باشند، مجلس نظر خوبی دارد.

* توافق هسته‌ای در نفوذ ایران تاثیرگذار است

وی با اشاره به این موضوع که توافق هسته‌ای بر نفوذ ایران اثرگذار است، گفت: این دو را باید از هم جدا کرد زیرا مسئله پرونده هسته‌ای ما یک موضوعی است و روابط ما با کشورها در منطقه یک منطق دیگر دارد، منطقی که ما با دوستان خودمان در منطقه داریم کشور ایران همیشه در کنار مردم کشورهای همسایه و اسلامی خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به صحبت‌هایی مبنی بر این که گرانی مردم را کاملاً به ستوه آورده، مخصوصاً طبقه حقوق بگیر که نه زیر و نه رومیزی دارند، دولت نیز متأسفانه به این موضوع کمتر توجه می‌کند وزیر صنعت باید استیضاح شود زیرا وزارت صنعت در این گرانی موثر است، حال شما نسبت به مهار گرانی باید با دولت به صورت جدی‌تری رفتار کنید، گفت: تا این جای صحبت‌تان متشکریم که یک وزیر را ذبح کردید.

* رونق تولید تنها راه مهار گرانی است

لاریجانی در ادامه افزود: خودمان باید توجه کنیم که گرانی به رکود برمی‌‌گردد و باید تولید را در کشور رونق بخشیم و یکی از دغدغه‌هایی که در این سه قانون وجود داشت این بود که باید فضای کسب و کار تسهیل بخشیم اما همچنان مشکل در کشور هست و باید دولت و مجلس تلاش کنند زمینه را برای سرمایه‌گذاری فراهم کنند و فکر می‌کنم فضا در آینده بهتر شود.

وی در پاسخ به این سوال که قوه قضاییه موج خوبی برای مبارزه با فساد به راه انداخته اما برخی مسئولان دولتی با بگم بگم‌ها موج جدیدی را راه انداخته‌اند و به نظر می‌رسد قصد بهره‌‌برداری سیاسی برای مهره‌های خود برای انتخابات مجلس آینده داشته باشند،‌ نظر شما در مورد این انحراف سیاسی و تلاشی که برای انتخابات آینده شروع شده، گفت: البته بگم بگم‌ها از قبل شروع شده بود.

* مبارزه با فساد یک موضوع ملی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: مبارزه با فساد را باید به عنوان یک موضوع ملی تلقی کرد و اگر این موضوع را دستمایه کشمکش‌ها قرار دهیم راه به جایی نخواهیم برد اما به هر حال طرفین این کار را می‌کنند و رسانه‌ها باید این موضوع را به سمتی سوق دهند که این موضوع به یک اراده ملی برای مبارزه با فساد تبدیل شود.

لاریجانی در پاسخ به این سوال مبنی براینکه اظهارات وزیر خارجه آمریکا در خصوص ضرورت گفتگو با بشار اسد و قبل از آنها رئیس cIA آمریکا مبنی بر اینکه آمریکا و روسیه تمایلی برای سرنگونی دولت ندارند، دیدگاه شما در مورد تغییر این مواضع چه می‌تواند باشد، گفت: من هم این مطالب را از رسانه‌ها شنیدم و امیدوارم که به این عقلانیت رسیده باشند و فقط اعلام مواضع نباشد.

* اگر طرف مقابل در مذاکرات زیاده‌خواهی نکند، توافق حاصل خواهد شد 

وی درخصوص اینکه شما چقدر توافق هسته‌ای را امکانپذیر می‌دانید، گفت: من نگاه بدبینانه‌ای ندارم و قبلا هم گفته‌ام توافق حتما امکانپذیر است و اگر طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند خیلی از گام‌ها برداشته شده است و می‌توانند در مذاکرات به توافق برسند. 

لاریجانی در خصوص پیگیری حادثه قم و اینکه آیا عاملین آن حادثه مجازات شده‌اند یا خیر گفت: این سوال‌رو نباید از من بپرسید بخش‌های دیگری مسئولیت این امر را داشتند و بهتر است این سوال را از آنها بپرسید.

وی اضافه کرد: طبق آنچه به من گزارش شده پیگیری‌هایی صورت گرفته است اما آنکه یک بررسی دقیقی صورت گرفته باشد بعید می‌دانم سپس خبرنگار ادامه داد: آیا شما شخصا پیگیر نیستید این کوتاهی موجب نشد حادثه شیراز رخ دهد؟ لاریجانی پاسخ داد: من مسئول اجرایی این امور نیستم. 

خبرنگاری پرسید در مورد اسامی 170 نفر کاندیداهای مجلس هشتم که مورد ادعای رحیمی بود آیا مجلس یا قوه قضاییه اراده جدی برای اعلام اسامی این نمایندگان دارد؟ لاریجانی پاسخ داد: اگر متهمی ادعایی کند نباید دستاویز قرار گیرد البته ما به قوه قضاییه گفته‌ایم که این موارد را بررسی کند و آنها وظیفه رسیدگی دارند. 

وی اضافه کرد: همانطور که در اظهارات سخنگوی قوه قضاییه نیز عنوان شد این مسئله ابعاد مختلفی دارد و ایشان در خصوص افراد متعددی ادعا داشته است که همه نماینده مجلس نبوده‌اند اما ما براساس آنکه تبلیغاتی صورت گرفته است از قوه قضاییه تقاضای رسیدگی کردیم. 

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای ایجاد تعادل بین دو نقش مهم مجلس یعنی نقش نظارتی و تصویب قوانین در مجلس دارید پاسخ داد: هر دوی این وجوه از اهمیت بالایی برخورداند درحال حاضر این سه قانونی که من از آنها یاد کردم اگر مهم نبود چرا دولت لایحه تنظیم کرد.

وی ادامه داد:شاید حدود 3 ماه وقت مجلس برای نوشتن همین قوانین سپری شد البته نهادهایی نقش نظارتی را دارند که از جمله آنها دیوان محاسبات و کمیسیون‌های نظارتی را می‌توان نام برد. 

لاریجانی در پاسخ به سوالی  درباره اینکه برنامه پنجم توسعه مجلس تکلیفی را برای وزارت ارشاد، مشخص کرد مبنی بر برخورداری 25 درصد از مساجد کشور از کانون‌های فرهنگی هنری، بنابراین با توجه به عملکرد خوب وزارت ارشاد در این بخش چه اهتمامی در برنامه ششم توسعه نسبت به برخورداری مساجد کشور از کانون‌ها وجود دارد، گفت: در رابطه برنامه ششم نمی‌توانم اظهارنظری کنم چرا که تاکنون لایحه آن تنظیم نشده است، اما در کل کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد حرکت معقول و سنجیده‌ای بود که در کشور به وجود آمد.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ این طرح را دنبال می‌کند و گزارشی را که اخیراً در این رابطه به من داده شده است، حجم قابل توجهی از کار در این زمینه را نشان می‌دهد که امیدواریم با حمایت‌هایی که در بودجه و در بعضی از قوانین مطرح است، بتوانیم جهشی در این کار را بوجود آوریم.

لاریجانی درباره این سوال که سال گذشته مباحثی مطرح شده بود در رابطه با ممنوع‌الخروج شدن آقای خاتمی که در آن زمان شما مصاحبه‌ای داشتید با "لوموند" که در آن فرموده‌ بودید که در دولت آقای احمدی‌نژاد یک عادت بدی مرسوم شده بود که این هم یکی از آن‌ها بود و این در حالی است که ما در ماه‌های گذشته دیدیم که آقای خاتمی ممنوع‌التصویر هم شد. از طرف دیگر سخنگوی شورای نگهبان هفته گذشته نقدی داشتند مبنی بر این که این روش‌ها به نوعی قهرهای بچگانه است و شایسته نظام ما نیست و همان طور که مستحضر هستید خط‌های خبری به ما می‌رسد مبنی بر این که فلان خبر، کار شود یا خیر و به نظر می‌رسد اصول سی و ششم و بیست و چهارم قانون اساسی نقض شده است و شما در جایگاه ریاست مجلس و صیانت از قانون اساسی اظهارنظری بفرمایید و نظر خود را در مورد این قضیه بگویید، گفت: این موضوع سیر قانونی دارد و من فکر می‌کنم که باید این موضوعات باید از طریق مسیر خودش به نتیجه برسد و آن نکته‌ای که من عرض کردم مبنایش این بود که قوه قضاییه این کار را نکرده بود بلکه دبیرخانه این تصمیم را گرفت.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که برخی انتقادات نسبت به دولت یازدهم وارد می‌شود که این دولت نسبت به دولت‌های قبل اخطار، احضار و بعضاً حضور وزرا در مجلس را نسبت به گذشته بیشتر شاهد بودیم، در نتیجه نظر شما در رابطه با چگونگی تعامل دولت با مجلس را بدانم. همچنین حضرتعالی فرموده‌اید که از تمامی گروه‌هایی که می‌خواهند در انتخابات مجلس شرکت کنند، حمایت می‌کنید، بنابر این نظر شما در رابطه با حضور معتدلین در مجلس آینده چیست؟  گفت: حضور وزرا در مجلس را باید نکته‌ای مثبت دانست چرا که در یک ساختاری دموکراتیک وزرا و مجلس با هم گفتگو کرده و مسائل را با هم حل می‌کنند و بخش آسیب‌پذیر این است که وزرا چون از قدرت اجرایی برخوردارند، کسی بر آن‌ها نظارت نکرده و چارچوب اجرایی برای آن‌ها مشخص نکند، در دولت‌های گذشته نیز این تعاملات وجود داشت.

وی تصریح کرد: اما در مسائل مهم کشور مجلس از دولت حمایت کرده از جمله موضوع هسته‌ای و لوایح مهم که برای آبادانی و پیشرفت کشور است، و توجه مجلس بیشتر به روی مسائل معیشتی و اقتصادی است و این که در آینده شرایط سیاسی کشور به چه سمتی برود بستگی به این رفتارها دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: آنچه برای ما مهم است این است که رفتارها و سازوکارها در کشور منجر به پیشرفت اقتصادی شود و از نظر من مهم‌‌ترین مسئله برای کشور رشد و رونق تولید است و مسائل دیگر حاشیه برای این متن هستند.

دولت فعلی رویکرد قانونگرایی بیشتری دارد

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه رسالت مبنی بر نمره‌دهی مجلس به عملکرد دولت گفت: معاونت نظارت یک ارزیابی کلی از نحوه پیگیری قوانین را برای دولت تدوین و ارسال کرد که نشان می‌داد برخی از مفاد قانون برنامه آیین‌نامه‌هایش تدوین نشده و یا پیگیری‌های لازم برای تحقق برنامه صورت نگرفته است که بخشی از نظارتی بود که مجلس انجام داد. 

وی در ادامه گفت: در گذشته ما تخلفات قانونی بیشتری داشتیم و در هیئت دولت تطبیق مصوبات دولت با قوانین هست که در گذشته رقم قابل توجهی از مصوبات دولت برای تخلف از قانون را رد می‌کردیم و این نشان می‌دهد که رویکرد دولت فعلی بهتر شده و قانون‌گرا است اگرچه در بعضی زمینه‌ها ضعف هم داریم.

لاریجانی با بیان اینکه حرکت دولت به سمت قانون‌گرایی است اگر بخواهمیم منصفانه قضاوت کنیم دولت جدید از نظر توجه به قانون بهتر عمل کرده است. 

سپس خبرنگار دیگری با اشاره به موضوعاتی که اذهان مردم را مشوش کرده پرسید آیا پیش‌بینی راهکارهای  جدی برای تقویت نظارت بر این مباحث وجود دارد یا خیر که رئیس مجلس در پاسخ بیان داشت: این مباحث هر کدام جایگاهی در کشور دارد و باید پیگیری کنند و اگر اسنادی برای مسئله‌ای چون پول‌های کثیف وجود دارد باید به قوه قضاییه داده شود و پس از اینکه مدارک به قوه قضاییه داده شد مجلس هم می‌تواند نظارت کند. 

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر موضع مجلس در صورت عدم دستیابی به توافق گفت: اگر به توافق جامع دست پیدا نکنیم دنیا به آخر نمی‌رسد الان هم توافق نداریم ولی کارهایمان در حال انجام شدن است اما اگر بشود می‌تواند برای ایران و منطقه مفید باشد. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار الوفاق مبنی بر نتایج سفر منطقه‌ای خودش گفت: در اینکه مسئولین کشورهای منطقه نگاهشان در مبارزه با تروریست جدی است دریافتم از این سفر این است که آنها توجه جدی دارند و این خطر برای همه کشورهاست اما چقدر در این زمینه مشارکت جدی دارند متفاوت است و در این سفر ما به همکاری‌های دوجانبه تأکید کردیم. 

لاریجانی در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌ها برای تخریب رسانه‌های دیگر از نماینده‌ها اظهارنظر می‌گیرند، آیا به نظر شما این فشار موجب تنگ شدن عرصه خبری نمی‌شود؟ گفت: اگر موردی بر خلاف قانون بوده مجلس حتما پیگیری می‌کند زیرا چارچوب کار رسانه‌‌ها باید قانونی باشد که مجلس مشخص کرده است و اگر جایی خلاف قانون بوده مطرح کنید تا پیگیری کنیم.

در مورد تلخ و شیرین‌های سال 93 فکر می‌کنم و بعدا می‌گویم


رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تلخ‌ترین و شیرین‌ترین اتفاق سال 93 از دید شما چه بوده؟ بیان داشت: باید بر روی آن فکر کنم و بعدا می‌گویم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی براینکه اکنون تورم به نوعی کنترل شده و سودهای بانکی هم برای سپرده‌گزاران پایین آمده اما تسهیلاتی که به افراد داده می‌شود سود بالایی دارد که باعث رکود می‌شود، آیا مجلس هیچ برنامه ای برای ارائه تسهیلات با سود کمتر به افراد سرمایه‌گزار دارد یا خیر؟ گفت: در قانون بودجه برای این موضوع منابعی قرار دادیم که سود تسهیلات بانکی برای سرمایه‌گزاری‌ها مخصوصا افراد نخبه و کارآفرین است پایین بیاورد.

لاریجانی در ادامه خاطرنشان کرد: چاره‌ای نداریم زیرا شورای پول و اعتبار این سود این تسهیلات را مشخص کرده و باید طبق قانون هر جا که می‌خواهیم سود تسهیلات را پایین بیاوریم باید منابعی برای آن در نظر بگیریم لذا قسمتی از بودجه در نظر گرفته شده برای اینکه تسهیلات ساده‌تری به تولیدکنندگان هم داده شود.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۶
گدای فــاطــمــه(س)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی